Uit onderzoek van het CBS blijkt dat bijna 40% van de werknemers in Nederland moeite heeft met het combineren van werk en privé, en dat dit kan leiden tot oververmoeidheid, burn-out en andere gezondheidsproblemen. Daarnaast toonde eerder onderzoek aan dat werknemers die een goede werk-privé balans ervaren, tot wel 20% productiever zijn dan werknemers die dat niet hebben. Deze statistieken liegen er niet om en benadrukken het belang van een evenwichtige werk-privé balans. Tijd en energie stoppen in zowel je professionele als persoonlijke leven, om te voorkomen dat je fysiek en mentaal uitgeput raakt. Om het maar even in medische termen uit te drukken: doseren en bewaken, dát is waar dit echt over gaat!
Het vinden van de juiste balans tussen werk en privé is niet altijd even eenvoudig en kan een grote uitdaging zijn. Er zijn mensen die te maken hebben met onregelmatige werktijden, lange dagen en andere verplichtingen die het moeilijk maken om een goede balans te vinden. In deze Blog delen wij 10 nuttige tips en suggesties die bedoeld zijn om je te helpen een betere balans te vinden en te behouden, zodat je zowel op professioneel als persoonlijk vlak kunt blijven groeien en succesvol kunt zijn.
10 Tips die jouw leven kunnen veranderen:
- Afbakenen: Stel duidelijke grenzen tussen werk en privé.
Suggestie: Tijdens vrije dagen worden er geen werkgerelateerde e-mails of oproepen beantwoord, tenzij er sprake is van een noodgeval. Communiceer dit ook naar collega’s en je werkgever, zodat er begrip en respect ontstaat voor jouw behoeften om bewust afstand te nemen van het werk. Zo geef jij jezelf de ruimte en tijd die nodig is om jezelf op te laden voor de volgende werkweek!
- Genieten: Maak tijd voor ontspanning en hobby's.
Suggestie: Ontdek wat jij nou écht leuk vindt om te doen en plan hier bewust tijd voor in je agenda. Dit kan het bijwonen van een sportevenement, het lezen van een boek, het spelen van een spel of iets anders zijn waar jij energie van krijgt. Zorg ervoor dat je deze tijd als heilig behandelt en niet verwaarloost door hiermee te schuiven, ‘’omdat er nog wat werk is blijven liggen’’ bijvoorbeeld.
- Nee is nee: Durf het uit te spreken.
Suggestie: Sporadisch een keer moeten overwerken, uit collegialiteit of omdat er sprake is van een acute situatie. ‘’Been there, done that!’’, zul je nu wel denken. Deze voorbeelden kunnen enkel op begrip en waardering rekenen en juichen wij uiteraard toe!
Echter, is er een groot verschil met het structureel buiten werktijd bezig zijn met werkgerelateerde taken of verplichtingen. Het stellen van duidelijke grenzen en 'nee' durven zeggen kan soms lastig zijn, maar is wel essentieel voor een gezonde werk-privé balans. Hierdoor kun je tijd en energie investeren in je persoonlijke interesses en relaties, waardoor je uiteindelijk ook in je werk productiever zult zijn.
- Prioriteren: First things, first!
Suggestie: Stel elke ochtend een lijst voor jezelf op van taken die gedaan moeten worden. Orden deze vervolgens in volgorde van belangrijkheid. Begin met de belangrijkste taken en werk deze af voordat je jouw aandacht richt op minder belangrijke taken. Hierbij kan je jezelf ook afvragen welke taken écht bij jouw functie horen en welke eventueel gedelegeerd kunnen worden aan collega's. Door prioriteiten te stellen en je te concentreren op de belangrijkste taken, kan je voorkomen dat je de hele dag bezig bent met minder belangrijke taken en uiteindelijk gestrest raakt door het belangrijke werk dat is blijven liggen.
- Communiceren: Bespreek jouw wensen, verwachtingen en behoeften.
Suggestie: Stel je open en eerlijk op naar je collega’s en werkgever. Merk je dat je bijvoorbeeld veel overuren maakt en het moeilijk vindt om tijd vrij te maken voor je persoonlijke leven? Benoem dit tijdig en maak het bespreekbaar!
Je kunt aangeven dat je graag zou willen dat er meer balans is tussen je werk en privéleven en dat je het op prijs stelt als er in het vervolg op een bepaalde manier rekening mee wordt gehouden. Mogelijk heb je behoefte aan meer flexibiliteit in je werktijden, of zou je graag meer vanuit huis willen opstarten om te voorkomen dat je dagelijks in de file staat.
Door dit op een respectvolle en constructieve manier te bespreken, kom je vaak tot een oplossing waarbij zowel jij als je collega's en werkgever zich goed voelen. Dit kan bijdragen aan een betere werksfeer en een gezondere werk-privé balans voor iedereen!
- Pauzeren: Sluit je tijdens de pauze af van werkzaamheden.
Suggestie: Neem de tijd voor je pauzes en doe dit bij voorkeur op een plek waar je geen werkgerelateerde prikkels opvangt. Geef je telefoon af aan een collega die jou waarneemt in jouw pauze tijd of zet de telefoon tijdelijk op stilstand. Let op: Lunchen vanachter je bureau terwijl je ondertussen druk binnengekomen e-mails aan het doorlezen bent, is geen pauze!
- Ontwikkelen: Maak het jezelf niet onnodig moeilijk.
Suggestie: Vraag je werkgever naar de beschikbare mogelijkheden op het gebied van persoonlijke- en professionele ontwikkeling. Mogelijk zijn er hulpmiddelen in de vorm van trainingen, modules en cursussen voor handen die jou verder kunnen helpen in de uitdagingen die jij onderweg tegenkomt. Denk hierbij aan: Communicatietraining, een cursus timemanagement of een intervisie sessie die in het teken staat van grenzen aangeven. Je werkgever zal bewondering hebben voor het feit dat jij jezelf verder wenst te ontwikkelen binnen de organisatie!
- Zelfzorg: Voeding, beweging en slaap.
Suggestie: Probeer dagelijks 7-8 uur te slapen en bij voorkeur in een regelmatig slaappatroon. Drink voldoende water en let op je voeding. Kies voor voedzame opties zoals groenten, fruit, volkoren granen, magere eiwitten en gezonde vetten. En tot slot: denk aan jouw dagelijkse portie beweging.
- Socialiseren: Plan tijd in met familie en vrienden.
Suggestie: Plan bewust voldoende tijd in met familie en vrienden. Baken dit strikt af in je agenda en zet jezelf ertoe om hier tijd en energie in te stoppen. Ja, ook wanneer je eigenlijk geen zin hebt (lees: 'Te moe' bent - omdat je werk-privé balans nóg niet op orde is). Na afloop zul je hoogstwaarschijnlijk energiek en voldaan terugkeren!
- Flexibiliteit: Go with the flow!
Suggestie: Accepteer dat er soms onverwachte gebeurtenissen zijn die je oorspronkelijke plannen kunnen verstoren. Door te accepteren dat dit kan gebeuren, kun je jezelf voorbereiden en hierop anticiperen. Dit stelt je beter in staat om met dergelijke gebeurtenissen om te gaan en deze te relativeren. Dit kan betekenen dat je flexibeler moet zijn in je planning en prioriteiten moet stellen om ervoor te zorgen dat je zowel professioneel als persoonlijk in balans blijft.
Essentieel voor werknemer én werkgever
De voordelen van een goede balans tussen werk en privé wil jij absoluut niet missen. Denk hierbij aan: Aanzienlijk minder stress, verbeterde slaapkwaliteit, betere fysieke gezondheid, stabielere mentale gesteldheid, betere relatievorming, een hogere mate van voldoening én een hogere productiviteit. Uit onderzoek van TNO blijken medewerkers met een gezonde werk-privé balans gemiddeld 11% productiever te zijn! Bovendien hebben werknemers met een gezonde werk-privé balans 27% minder kans op een burn-out en (langdurig) ziekteverzuim.
Om alle besproken redenen is het dus uiterst belangrijk dat werknemers én werkgevers aandacht blijven besteden aan het behouden van een gezonde werk-privé balans. Door bijvoorbeeld flexibele werktijden aan te bieden, thuiswerken mogelijk te maken en voldoende tijd te nemen voor ontspanning en hobby's, kunnen werknemers beter balanceren tussen werk en privé.
Het is daarbij belangrijk om te onthouden dat een goede balans voor iedereen anders kan zijn en afhangt van allerlei persoonlijke omstandigheden en uitdagingen. Het is daarom essentieel om te streven naar een balans die voor jou werkt en om tijd vrij te maken voor de dingen die jou gelukkig maken en waar je energie van krijgt. Uiteindelijk zal dit bijdragen aan de gezondheid en welzijn van jou als werknemer, maar ook aan de productiviteit en het succes van jouw organisatie.